Frågor och svar

Blev du och fundera över något? Eller vill du veta mer om någon produkt?
Vi har sammanställt svar till mest frågade frågor och indelat dem i olika områden
så det ska vara enklare för dig att hitta svar till din fråga.

Lyckades du inte hitta svar? Berätta hur vi kan hjälpa dig och vi återkommer till ditt ärende så snabbt som möjligt.

Produkter

Allmänna

Vilka filformat kan jag använda?

Filformat som du kan använda beror på orderkanalen du valt.

Webbshoppen: JPEG/JPG/PNG
ifolor Designer för Windows: JPEG/JPG/PNG
ifolor Designer för Mac:  JPEG/JPG/JP2/PNG/TIFF/BMP/HEIC/GIF
ifolor-app för iOS:   JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/JP2/GIF/TIFF
ifolor-app för Android:  JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/GIF
USB-sticka eller minneskort: JPEG/JPG/PNG/TIFF/BMP
Vilka färgrymder (färgprofiler) skall jag använda för bildfilerna jag skickar in?

Det lönar sig att skicka bildfilerna i färgrymden sRGB (sRGB color space). I allmänhet använder digitalkameror färgrymden sRGB som standardalternativ, men vissa digitalkameror eller bildbehandlingsprogram erbjuder möjligheten att välja färgrymden AdobeRGB. Produkter med AdobeRGB-bilder kan bli bleka eller färgförvrängda. Vi rekommenderar att du konverterar (convert) bilderna till färgrymden sRGB innan du skickar dem.

Varför är fotografierna jag beställt mörkare än bilderna på min egen skärm?

Bildkvaliteten är nära vårt hjärta och vi framkallar fotografierna så nära originalkvaliteten som möjligt. Om datorns skärm inte är kalibrerad kan framkallat fotografi skilja sig från hur bilden ser ut på datorskärmen. Det samma gäller telefonen och paddan.

Hur kan jag ta bort bilder jag laddat upp på webbsidorna?

Din sekretess är viktig för oss.
Om du loggat in på våra sidor, tas dina bilder du laddat upp bort automatiskt efter 90 dagar.
Om du inte loggat in på våra webbsidor och vill ta bort dina bilder kan du göra det genom att tömma webbläsarens minne.

Kan jag beställa en produkt till en annan person i annat land?

Du kan beställa en produkt till en annan person endast till adress i Sverige.

Fotoböcker

Hurudant är materialet på fotoböckerna hos ifolor?

Vårt sortiment inkluderar flera olika bokmodeller och därför varierar materialet efter bokmodell. Se vilken bokmodell som passar dig »

Kan jag fortsätta med mitt bokprojekt jag påbörjat i ifolor Designer på nätet eller i appen?

Bokprojekt du börjat i ifolor Designer-programmet sparar ditt projekt på hårddisken i din dator och därför kan du inte fortsätta med din bok online eller i ifolor-appen. En bok du börjat med online kan du heller inte fortsätta med i appen.

Vad är det för skillnader mellan fotobok Premium och Deluxe?

Fotobok Premium framställs på äkta fotopapper och den öppnas upp plant tack vare Layflat-specialinbindningen.

Fotobok Deluxe är liminbunden och du kan välja matta eller blanka innersidor.

Båda böckerna har hårda pärmar. Priset påverkas av bokens storlek, sidantal samt innersidornas material.

Vad är det för skillnad på fotobok Soft och Spiral?

Fotobok Soft med mjuka pärmar är en liminbunden bok som finns i storlek A4.

Fotobok Spiral är spiralinbunden med pärmar i matt genomskinlig plast. Fotoboken finns i olika storlekar.

Innersidorna är i matt satin och priset påverkas av sidantalet samt storleken.

Kan jag ta bort ifolor-loggan bak på fotoboken?

Boken förses med en unik ordernummer och är därför inte möjlig att ta bort.

Kan jag göra min fotobok på flera olika datorer?

Jo, det kan du när du designar din bok på nätet. Du kan redigera boken på en annan dator efter att du sparat den.

Kan jag lägga till PDF-filer i min fotobok?
PDF-filer kan dessvärre inte inkluderas i våra orderkanaler.
Är tomma bildplatser eller textfält synliga i fotoboken?

Tomma bildplatser och textfält syns inte i den färdiga boken.

Alla våra orderkanaler informerar om möjliga tomma bildplatser före du lägger boken i varukorgen.

Det lönar sig att kolla boken noggrannt före du placerar din order. Boksidor du inte fyllt blir tomma.

Kan jag göra en fotobok av av en PDF-fil?

Då du placerar din bokorder kan du beställa en elektronisk eBook Combi-fotobok i ePub -format.

Du kan inte göra en PDF-fil av din fotobok.

Kan jag dela min fotobok?

Tyvärr är det inte längre möjligt att dela fotoboken via ifolor Designer. Som ett alternativ kan du i varukorgen beställa en elektronisk version av din fotobook (ifolor eBook Combi) då du placerar din bokorder.

Den elektroniska versionen görs i ePub-format och skickas via e-post då själva boken blivit klar. Mera information hittar du här.

Vad är det för skillnader mellan fotobok jag gör på nätet online och i Designer?

Fotobok du gör i Designer-programmet kan du spara i egna projekt och boken har då inga tidsgränser. I programmet kan du redigera bildplatser och textfält och du kan också byta bokmodell på en bok du redan börjat på samt flytta på uppslag. Dessutom har programmet massor med andra egenskaper som inte finns då du beställer på nätet.

Obs! Då du börjat ett bokprojekt t.ex. på nätet online kan du inte se fotoboken i Designer-programmet eller i appen.

  Online ifolor Designer
Designa och redigera egna sidbotten ✔️
✔️
Spara egna sid- och uppslag som mallbotten (beroende på bokmall) 
✔️
Lägg till text var som helst
✔️
✔️
Spara som standardfont till text
✔️
Godkänner PNG-filer  ✔️
✔️
Ändra på bildplatser fritt ✔️
✔️
Jobba i offline-läge ✔️
Byt plats för uppslag ✔️
✔️
Byt bokmall  ✔️
Kopiera fotoboksprojekt
✔️
✔️
     
     
Flytta bokmall till en annan enhet (kräver samma operativsystem) ✔️
Hjälpstreck och -rutor
✔️
Granska språket ✔️
     
Fotoboksguide ✔️
     
     
Projektets lagringstid 90 dagar från sendast redigering Obegränsat
Projektets lagringsplats Online/ifolor-server Lokal skiva
Nät förbindelse Behövs Behövs då du placerar din order, ej då du designar
     
Installation av program Kräver ingen installation Kräver installation
Hur gör jag en fotobok?

Börja med att samla alla bilder på den enhet du vill göra din fotobok med. Börja med att välja bokmodell, sidantal samt beroende på bokmodell väljer du materialet för pärmar och innersidor. Flytta bilderna till bildplatser en och en och beskär dem enligt önskemål. Vi rekommenderar att du gör din bok med ifolor Designer.

eBook Combi

Vad är eBook Combi?

Du kan beställa en elektronisk version av din fotobok (ifolor eBook Combi) då du placerar din bokorder. Den görs i ePub-format. Du kan bläddra i din elektroniska fotobok var och när som helst: i datorn, paddan eller telefonen.

När får jag min eBook Combi jag beställt?

Din eBook Combi skickas till e-postadressen du angav i ordern då din fotobok tillverkats och är färdig hos vår produktion. Du får din eBook Combi tidigare än du får din fysiska fotobok.

Kan jag beställa min eBook Combi i efterhand?

eBook Combin beställs då du placerar din bokorder. På grund av tekniska skäl kan du inte göra en eBook Combi -order i efterhand.

Hur länge kan jag ladda ner min eBook Combi via länken?

eBook Combi -länken är giltig 30 dagar efter att du mottagit e-postmeddelandet.

Varför ser jag inte pärmarna till min eBook Combi?

ePub-läsare visar framsidans pärm i biblioteket, inte baksidans pärm.

Hur öppnar jag min eBook i Windows?

För Windows-användare rekommenderar vi Thorium Reader.

  1. Hämta gratis Thorium Reader-app genom att klicka på den här länken i Microsoft-store och välj Hämta i Store-appen". 
  2. När nerladdningen är klar, blir knappen blå och det står "Öppna". 
  3. Din nerladdade eBook-fil kan du släpa till området med streckad linje eller i övre högra hörnet välja +-knappen som öppnar upp resursadmin i din dator. I filerna hämtar du eBook-filen (där du sparat den) och genom att dubbelklicka på filen flyttas den till Thorium Reader.
Hur öppnar jag min eBook i iOS-enheter?

Du kan bläddra i din eBook för Apples-enheter med läsappen Apple Books/Böcker.

Hur öppnar jag min eBook i Android-enheter?

För Android-användare rekommenderar vi "Google Play Böcker"-appen som du laddar ner i Play.

Fotografier

Varför är mina fotografier i olika storlekar?

Vi framkallar fotografier från digitala bilder automatiskt enligt bildfilernas formatproportioner dvs. enligt bildproportion.

Formaten är 10 x 10–15 cm, 11 x 11–17 cm, 13 x 13–19 cm eller 20 x 20–30 cm.

Du du placerar din order kan du välja längd på bildens korta sida, t.ex. 10 cm. Bilden längre sida bestäms efter inställningarna i kameran då du tog bilden, dvs. bildproportionen. På så sätt kan vi garantera att inget av din bild beskärs och faller bort.

Hur räknar jag fotografiernas bildproportioner?

Om pixlarna för din bild är t.ex.: 3264 x 2448, får du reda på bildproportionen genom att dividera större talet med det mindre t.ex: 3264/2448= 1,33 Dividerade talet berättar bildproportionen.

Nedan exempel på bildproportioner samt hur bilder i 10-cm format framkallas:

4:3=1,33 dvs. 10x13 cm
3:2=1,5 dvs. 10x15 cm
16:9 =1,77. Detta format framkallas i maximiformat 10x15 cm. Fotot får vita kanter.
Full = fotoformatet kan variera enligt telefon. Detta format framkallas i maximiformat 10 x 15 cm. Fotot får vita kanter.

På en dator kan du se pixlarna/upplösningen på bilden genom att klicka på ikonen för bildfilen med höger musknapp. Välj "Egenskaper" från menyn som öppnas. Du hittar pixelstorleken på fliken "Information" i fönstret som öppnas.

På en iPhone kan du se pixelstorleken på bilden genom att öppna bilden och släpa bilden uppåt med fingret.

På en Android-telefon kan du se informationen genom att öppna bilden och välja de tre prickarna i det nedre högra hörnet och välja "Information" från menyn som öppnas.

Varför anges bildstorleken i format 10, 11, 13 och 20?

Vid beställning väljer du bildfilens kortare sida, t.ex. 10 eller 13 cm. Därför har bildstorleken fått namnet efter den kortare, valda måttet. Den längre sidan bestäms enligt inställningarna som existerar i kameran då du tar fotografiet, dvs. bildproportionen. På detta sätt garanterar vi att inget beskärs av din bild.

Hur ställer jag in eller ändrar på kamerans bildproportion?

Bildproportionen i din kamera kan du ändra i kamerans inställningar.  Vi rekommenderar att du väljer bildproportion 1:1, 4:3 eller 3:2.

Nedan ser du exempel på bildproportioner och på hurudana format de framkallas i:

Bildproportion 10-cm format 11-cm format 13-cm format 20-cm format
1:1 10x10 cm 11x11 cm 13x13 cm 20x20 cm
4:3 10x13 cm 11x15 cm 13x17 cm 20x27 cm
3:2 10x15 cm 11x17 cm 13x19 cm 20x30 cm
16:9 10x15 cm (vita kanter) 11x17 cm (vita kanter) 13x19 cm (vita kanter) 20x30 cm (vita kanter)
Full
(en för Android typisk bildproportion)
10x15 cm (vita kanter) 11x17 cm (vita kanter) 13x19 cm (vita kanter) 20x30 cm (vita kanter)

Om du har beskurit bilderna blir formatet enligt den bildproportionen.

Kan jag lägga till text eller kant till mina fotografier?

Du kan lägga till text och kanter med fotoediteringsprogram, då visas de även på de framkallade fotografierna. I exponerings- och beskärningsskedet beskärs ändå alltid ca 0,5-2 mm, vilket gör att det inte lönar sig att placera viktiga element intill kanterna. Tunna kanter rekommenderas heller inte då den ofta kan t.o.m. beskäras bort.

Hur framkallar jag färgfotografier av färgfilmer?

Obs.! Vi kommer att sluta framkalla foton från film den 17 juli 2023

Kan jag beställa traditionella fotografier av mina negativ?

Obs.! Vi kommer att sluta framkalla foton från negativ den 17 juli 2023

Kan jag framkalla fotografier med min engångskamera?

Obs.! Vi kommer att sluta framkalla foton från film den 17 juli 2023

Kan jag skicka mina digitala bilder på minnessticka eller CD för framkallning?

Obs.! Vi kommer att sluta framkalla foton från minnesmedier den 17 juli 2023

Hur kan jag framkalla svartvita fotografier?

Då du beställer kan du byta ut färgbilder till svartvita bilder beroende på orderkanal. Då du beställer med ifolor-appen for iOS kan du t.ex. använda bildbehandlingsprogrammet och göra dina färgbilder svartvita före du placerar din order. Retrobilder och kvadratiska bilder kan du ändra till svartvita då du beställer dem online på webben.

Kan jag framkalla fotografier av diabilder?

Vi framkalllar tyvärr inte fotografier av diabilder.

Var kan jag hitta inspiration och idéer till mina fotografier?

I våra artiklar under Inspiration hittar du massor med tips, trix och idéer angående fotografering och använding av bilder. 

Canvas- och väggdekoration

Vad för slags inredningsprodukter kan jag göra hos ifolor?
Vilka bildfiler kan jag använda till inredningsprodukterna?

Filformat som du kan använda beror på orderkanalen du valt.

Webbshoppen: JPEG/JPG/PNG
ifolor Designer för Windows: JPEG/JPG/PNG
ifolor Designer för Mac:  JPEG/JPG/JP2/PNG/TIFF/BMP/HEIC/GIF
ifolor-app för iOS:   JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/JP2/GIF/TIFF
ifolor-app för Android:  JPEG/JPG/HEIC/PNG/BMP/GIF
USB-sticka eller minneskort: JPEG/JPG/PNG/TIFF/BMP
Inkluderar prisen på inredningstavlor även väggfästen?

Fototavlor du beställt hos oss inkluderar väggfästen och är färdiga att hängas upp. Skruvar medfoljer inte.

Kan jag använda fotoprodukter även utomhus?

Vi rekommenderar att du inte använder fotoprodukter utomhus.

Vad är en tavelserie?

Vill du visa upp din bästa bild på ett enastående sätt? I tavelserien delas din bild upp automatiskt på tre tavlor i storlek 40 x 60 cm var I stående format.

Vad är skillnaden mellan vanlig poster och postersticker?

Den självhäftande postern är enkel att fästa på nästan alla ytor. Du drar bara bort skyddsfilmen bak på postern. Den är också lätt att fästa, ta bort och fästa på nytt. Den traditionella postern kan du t.ex. enkelt rama in och ge den mer uttryck.  

Hur stora är de största inredningsprodukterna som ifolor har i sitt sortiment?

De största tavlorna och affischerna är I format 80 x 80 cm, 75 x 100 cm samt tavelserie med 3 tavlor på 40 x 60 cm envar.

Hur länga ser fotoprodukterna snygga ut?

Vi rekommenderar att du undviker höga temperaturer, fukt samt direkt soljus för bästa och längsta möjliga hållbarhet.

Vad menas med varning för låg resolution?

Då du beställer får du en anmälning om upplösningen (resolutionen) på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan ändå använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp, se nöjdhetsgaranti.

Vad lönar det sig för mig att beakta när jag beställer inredningsprodukter?

Börja med att fundera över om du vill ha en produkt med blank eller matt finish, om bildfilen är I svartvitt eller I färg. Dessutom rekommenderar vi att du tar upphängning och -stället, väggmaterialet samt storleken I beaktande.

Fotopresenter

Vilka fotopresenter kan jag beställa hos ifolor?
Var kan jag hitta alla mallar för mobilskal?
Kan jag köpa ett presentkort till ifolor?

Jo, det kan du. Vi har presentkort på 200 kr, 500 kr och 1000 kr.

Vilka storlekar har era fotopussel?

Fotopussel finns i 5 olika format:
50 bitar: 20 x 30 cm
196 bitar: 30 x 45 cm
500 bitar: 54 x 40 cm
1000 bitar: 68 x 44 cm
1500 bitar: 60 x 90 cm

Kan jag lägga min fotomugg i diskmaskinen?

Jo, förutom ett snyggt skal värdesätter vi även praktiska saker. Du kan absolut diska fotomuggen i diskmaskinen.

Vad är fotomuggen gjord av?

Fotomuggen framställs av keramik i hög kvalitet som lämpar sig för livsmedelsbruk.

Kan jag skicka en fotomugg direkt till mottagaren?

Jo det kan du. I beställningsskedet kan du lägga till olika adress för leverans och betaluppgifter. Vi levererar beställningar endast i Sverige.

Fotokalendrar

Hur många bilder kan jag lägga till till min kalender?

Mängden på bilder du kan använda beror på orderkanal och kalendermall. I en del av mallarna kan du lägga till flera bilder till sidbottnen.

Av vilket material är fotokalendrarna?

I vägg- och panoramakalendern kan du välja blanka eller matta sidor. Övriga kalendrar framställer vi av sidenmatt papper, 250–290 g/m².

Hur stora är väggkalendrarna?

A3, A4 och kvadratformade 21 x 21 cm är våra storlekar för väggkalendern.

Kan jag lägga till egna anteckningar i kalendern?

I följande kalendermallar kan du lägga till egna anteckningar:

Obs! På sidenmatt papper kan du göra anteckningar med penna.

Fotokort

Hur stort är XL-kortet?
XL-kortet samt vikta XL-kortet är i format A4, dvs. 29,7 x 21 cm.
Kan jag skicka vykort utomlands?

Jo, med ifolor-appen kan du skicka vykort direkt till mottagaren utomlands (Vykort, direkt på posten).

Hör kuverten till korten?

Jo, till alla andra kortmallar får du kuvert med förutom vykorten.

Var hittar jag prisen på vikta kort som säljs enskilt?

Här kan du kolla prisen för vikta kort. Från-pris bestäms enligt antalet enskilda kort du vill beställa.

Hur kan jag designa ett påskkort?

Online på våra webbsidor hittar du massor med olika designs för påsk. Lägg till egen bild och text och beställ. 

Hur kan jag designa ett kort till Mors dag?

Online på våra webbsidor hittar du massor med olika designs till Mors dag. Lägg till egen bild och text och beställ.

Hur kan jag designa inbjudan till bröllop?
Online på våra webbsidor hittar du massor med olika designs till bröllopsinbjudningar. Lägg till egen bild och text och beställ.
Hur kan jag designa tackkort?

Online på våra webbsidor hittar du massor med olika designs till tackkort. Lägg till egen bild och text och beställ.

Hur kan jag designa kort till alla hjärtans dag?

Online på våra webbsidor hittar du massor med olika designs till kort för alla hjärtans dag. Lägg till egen bild och text och beställ.

Hur kan jag designa julkort?

Online på våra webbsidor hittar du massor med olika designs till julkort. Lägg till egen bild och text och beställ.

Orderkanal

Webbsidor

Hur kan jag logga in online?

Du kan logga in på våra sidor uppe i övre delen av sidan vid "Logga in" eller med telefon/surfplatta i menyn uppe till vänster. Du kan också beställa utan att logga in.

Hur kan jag byta lösenord för att logga in på webben?

Byt lösenord under rubriken "Logga in" och välj "Byt lösenord".

Kan jag byta bokmall mitt i mitt bokprojekt?

Om du gjort din fotobok i ifolor Designer kan du byta bokmall.

Obs! ifolor Designer och ifolor-appen sparar alla dina projekt automatiskt. Projekt som du börjat på online på webben kan du inte se i Designer-programmet eller i appen. Bokprojekt som du gjort online på webben kan du inte byta mall på.

Hur kan jag lägga till eller ta bort sidor i min bok?

Du kan lägga till sidor då du redigerar din bok genom att klicka nertill på ikonen med sex små sidor bredvid "Redigera". Skrolla ner i dropdown-menyn och klicka på +-tecknet. Klicka sedan på "ok".

Kan jag byta plats på sidorna i min bok på webben?

Du kan byta ut ordningen på uppslag i ifolor Designer och i appen, men byta plats på enskilda sidor. På webben online kan du inte byta plats på uppslag och sidor.

Kan jag spara mina produkter online på webben?

Jo, du kan spara alla dina projekt i 90 dagar på webben. Du hittar dem genom att logga in online och klicka på "Mina produkter". Du kan förlänga tiden på dina sparade projekt genom att redigera projekten med produkter och spara det igen. Obs! Gäller ej digitala bilder.

Hur länge sparas mina produkter i projekten online?

Dina sparade produkter sparas i 90 dagar på webben. Du kan förlänga tiden om du går in och redigerar i projekten och spara produkten igen.

Obs! Gäller ej digitala bilder.

Kan jag fortsätta redigera en produkt jag sparat online med annan enhet?
Då du loggar in är det möjligt att fortsätta med ett sparat projekt (produkt) med en annan enhet.
Varför kan jag inte hitta boken jag sparat online?

Det var tråkigt. Orsaken kan vara att du sparat den mer än 90 dagar sedan eller att projektet aldrig sparats.

Varför tar det så lång tid att ladda upp bilder online?

För att lösa problemet kan du prova alternativen nedan: 

  • Kontrollera att bilderna är i jpeg-, jpg- eller png -format.
  • Du kan försöka rensa webbläsarens cache-minne
  • Du kan prova att placera en order i en annan webbläsare, till exempel Google Chrome
  • Kontrollera din internetanslutning
Vad menas med varning för låg resolution?

Då du beställer får du ett meddelande om upplösningen (resolutionen) på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan ändå använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp, se nöjdhetsgaranti.

Hur skrivs bilderna ut i bildplatserna?

Placera och beskär bilderna i bildplatsen så att alla viktiga element i bilden är synliga, till exempel människors ansikten, ett husdjurs svans och så vidare.

ifolor Designer-program för Windows

Var kan jag ladda ner ifolor Designer-programmet?

Du kan ladda ner ifolor Designer-programmet online på våra webbsidor under adressen ifolor.se/ladda-ner-program.

Var kan jag hitta en fotobok jag gjorde i programmet?

Ifolor Designer sparar alla projekt på datorns hårddisk. Du hittar projektet under "Mina projekt".

Varför är Designer-programmet trögt?

Kontrollera programmet för en uppdatering. Internetanslutningens hastighet, storleken och antalet bilder och lokal nätträngsel och övriga problem påverkar överföringshastigheten.

Kan jag lägga till eller ta bort sidor i ifolor Designer?
Du kan ändra antalet sidor uppe till vänster under "Bok" -> "Ändra egenskaper".
Kan jag byta plats på sidor jag redan gjort i programmet?

I bokprojekt som du gör i ifolor Designer kan du flytta uppslagens plats, inte enskilda sidor. Flytta uppslag genom att dra dem till önskad plats i balken till vänster då du valt "Bok". Då ser du uppslagen under varandra.

Flytta uppslagen genom att släpa och släppa dem till önskad plats i balken, uppåt och neråt.

Jag har påbörjat ett bokprojekt, men vill byta bokmall. Hur gör jag?

Du kan byta bokmall medan projektet är öppet genom att klicka på "Fil" högst upp. En rullgardinsmeny visas, klicka på "Ändra bokmall".

Kan jag dela min fotobok i programmet?

Det går inte längre att dela en fotobok i ifolor Designer-programmet. Alternativt kan du beställa en elektronisk version av din fotobok, eBook Combi, då du placerar din fotobok i varukorgen.

Kan jag beställa produkter utomlands med programmet?

Programmet är gjort per land och leveransland gör du då du laddar ner programmet.

Vad menas med varning för låg resolution?

Då du beställer får du ett meddelande om upplösningen (resolutionen) på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan ändå använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp, se nöjdhetsgaranti.

Kan jag fortsätta redigera en fotobok jag påbörjat med en annan dator?

Jo, det kan du. Fotobokens filer sparas automatiskt under Dokument/filer -fil -> C:\Användare\ANVÄNDARNAMN\Filer\ifolor\Designer. I fotobok-mappen hittar du boken/böckerna med namn såsom t.ex. "Deluxe, A4 stående".

För att kunna kopiera filen, högerklicka och välj "Kopiera".

Öppna sedan minnesstickan och klistra in det kopierade bokprojektet i den. Du kan göra detta antingen genom att trycka på CTRL + V, eller genom att högerklicka och välja "Klistra in".

När du ansluter minnesstickan till en ny dator ska den kopierade filen klistras in i samma fotobokmapp på den andra datorn, dvs C: \ Användare \ ”Användarnamn \ Filer \ ifolor \ Photobooks

För att hitta standardmappen i den nämnda sökvägen borde Designer-programmet redan vara installerat på den andra datorn.

När detta är gjort öppnar du Designer -programmet. Bokprojektet bör nu visas i Designer-programmet och du ska kunna öppna det, redigera det och placera din order.

Programmet går inte vidare fastän jag har kontrollerat min produkt, och jag kan inte aktivera "OK" -knappen. Vad kan jag göra?

Problemet beror förmodligen på dina skärminställningar. Designer-programmet fungerar inte optimalt om skärmstorleken inte är i standardläge, dvs. "100%".

Så här kan du kontrollera och åtgärda detta (Windows 10):

Högerklicka på skärmens arbetsbord och välj " Display settings / inställningar ". För att justera skärmstorleken till " 100% " (Rekommenderas), under " Ändra storlek på text, appar och andra objekt", klicka på balken i menyn och släpa den till vänster. Efter ändringen, logga ut från din maskin. När du öppnar Designer-programmet borde du kunna fortsätta med att placera din order.

Kan jag kopiera min fotobok?

För att skapa en kopia av din bok, för musen över det projekt på startskärmen du vill kopiera och klicka på rutan till höger. Välj "skapa kopia" från rullgardinsmenyn.

ifolor Designer för Mac. Anvisningarna gäller programversion 4.0 och nyare.

Var kan jag ladda ner ifolor Designer-programmet?

Du kan ladda ner ifolor Designer-programmet online på våra webbsidor under adressen ifolor.se/ladda-ner-program eller i AppStore.

Var kan jag hitta en fotobok jag gjorde i programmet?

Ifolor Designer sparar alla projekt på datorns hårddisk. Du hittar projektet under "Mina projekt".

Varför är Designer-programmet trögt?

Kontrollera programmet för en uppdatering. Internetanslutningens hastighet, storleken och antalet bilder och lokal nätträngsel och övriga problem påverkar överföringshastigheten.

Kan jag lägga till eller ta bort sidor i ifolor Designer?

Du kan ändra antalet sidor nere till vänster under "Bok" -> "Ändra egenskaper". Som standard finns det till höger om det visade antalet sidor små svarta trianglar (rullgardinsmenyer) från vilka du kan välja antal sidor.

Kan jag byta plats på sidor jag redan gjort i programmet?

I bokprojekt som du gör i ifolor Designer kan du flytta uppslagens plats, inte enskilda sidor.
Flytta uppslag genom att klickadra dem till önskad plats i balken till vänster då du valt "Bok". Då ser du uppslagen under varandra.

Flytta uppslagen genom att släpa och släppa dem till önskad plats i balken, uppåt och neråt. 

Jag har påbörjat ett bokprojekt, men vill byta bokmall. Hur gör jag?

Du kan byta bokmall medan projektet är öppet genom att klicka på "i" som ligger genast efter bokmallen och på "Ändra bokmall".

Kan jag spara en särskild font i programmet?

Jo det kan du. Dubbelklicka i redigeringsläget på en textplats och välj på menyn som dyker fram penikonen. Här kommer du åt en bredare texteditor.

Välj önskad font och storlek och klicka till vänster på Spara textstil och sedan på Kom ihåg textstil.

Om du vill kan du ta bort den också på samma sätt genom att klicka på lådan med fonten du sparat och välja "Glöm textstil".

Kan jag dela min fotobok i programmet?

Det går inte längre att dela en fotobok i ifolor Designer-programmet. Alternativt kan du beställa en elektronisk version av din fotobok, eBook Combi, då du placerar din fotobok i varukorgen.

Jag har valt fel leveransland i Designer-programmet. Kan jag byta det?

Javisst kan du det. Öppna Finder, välj program (apps), välj tangentkombination Shift + Control + Command och dubbelklicka på ifolor Designer-ikonen och du kommer åt att byta leveransland.

Vad menas med varning för låg resolution?

Då du beställer får du ett meddelande om upplösningen (resolutionen) på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan ändå använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp, se nöjdhetsgaranti.

Kan jag fortsätta redigera en fotobok jag påbörjat med en annan dator?

Jo, det kan du. Du kan kopiera bokprojektet på hårddisken till en minnessticka genom att högerklicka på projektet i programmets startskärmsläge. Du ser en rullgardinsmeny där du väljer "Visa finder". För att hitta och kunna öppna projektet åter borde Designer-programmet redan vara installerat på den andra datorn.

Kan jag kopiera min fotobok?

För att skapa en kopia av din bok, högerklicka på det projekt på startskärmen du vill kopiera och klicka på rutan till höger. Välj "skapa kopia" från rullgardinsmenyn.

Hur placerar jag bilder?

Placera och beskär bilderna i bildplatsen så att alla viktiga element i bilden är synliga, till exempel människors ansikten, ett husdjurs svans och så vidare.

ifolor-applikation för iOS-enheter

Var kan jag ladda ner ifolor-appen till min iOS-enhet?

Du kan ladda ner ifolor-appen i AppStore.

Varför fungerar ifolor-appen trögt?

Kontrollera att du använder senaste versionen av appen i AppStore. Om överföringen av data inte lyckas kan internetanslutningen vara långsam eller telefonens minne vara knappt. Du kan också pröva med att stänga av och starta telefonen på nytt.

Hur kan jag lägga till eller ta bort sidor i ifolor-appen?

För iPhone: Du kan ändra antalet sidor då boken är öppnad genom att välja de tre punkterna uppe i höger hörn. Därefter gå till "Inställningar" och byt sidantal.

För iPad: Du kan ändra antalet sidor då boken är öppnad genom att välja de tre punkterna uppe i höger hörn. Därefter gå till "Inställningar", (en ikon med två raka streck under varandra) och byt sidantal.

Kan jag byta plats på sidor jag redan gjort i appen?

I appen kan du flytta på uppslagen genom att släpa ett uppslag till en önskad plats i listan.

Jag har påbörjat ett bokprojekt, men vill byta bokmall. Hur gör jag?

Du kan byta bokmall i Designer-programmet, men inte i appen.

Jag har valt fel leveransland i appen. Kan jag byta det?

Javisst kan du det. Öppna appen, välj ikonen med tre streck under varandra i högra hörnet och gå till Inställningar. Obs! Order- och leveransadress måste vara samma i samma land.

Vad menas med varning för låg resolution?

Du får du ett meddelande om upplösningen (resolutionen) på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan ändå använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp, se nöjdhetsgaranti.

Hur placerar jag bilder?

Placera och beskär bilderna i bildplatsen så att alla viktiga element i bilden är synliga, till exempel människors ansikten, ett husdjurs svans och så vidare.

ifolor-applikation för Android

Var kan jag ladda ner ifolor-appen för Android?

Du kan ladda ner ifolor-appen i Play-butiken.

Varför fungerar ifolor-appen trögt?

Kontrollera att du använder senaste versionen av appen i Play. Om överföringen av data inte lyckas kan internetanslutningen vara långsam eller telefonens minne vara knappt. Du kan också pröva med att stänga av och starta telefonen på nytt.

Hur kan jag lägga till eller ta bort sidor i ifolor-appen?

Med ifolor-appen installerad för Android ändrar du antalet sidor så här:

  • Öppna ditt bokprojekt och klicka på ikonen längst till höger av de två ikonerna uppe i mitten.
  • Skrolla ner till det senaste uppslaget och välj lägg till eller ta bort sidor.
Kan jag byta plats på sidor jag redan gjort i ifolor-appen?

I appen kan du flytta på uppslagen genom att hålla fingret på ett uppslag och släpa det till önskad plats.

Jag har påbörjat ett bokprojekt, men vill byta bokmall. Hur gör jag?

Du kan byta bokmall i Designer-programmet, men inte i appen.

Jag har valt fel leveransland i appen. Kan jag byta det?

Javisst kan du det. Välj hamburgarmenyn och Inställningar. Här kan du välja leveransland. Obs! Order- och leveransadress måste vara samma i samma land.

Vad menas med varning för låg resolution?

Du får du ett meddelande om upplösningen (resolutionen) på bildfilen inte är tillräcklig till vald produkt. Du kan ändå använda bilden, men i den färdiga produkten kan bilden vara oskarp, se nöjdhetsgaranti.

Hur placerar jag bilder?

Placera och beskär bilderna i bildplatsen så att alla viktiga element i bilden är synliga, till exempel människors ansikten, ett husdjurs svans och så vidare.

Kunduppgifter

Hur prenumererar jag på ert nyhetsbrev eller avprenumererar det?

Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev här »

Om du vill avsluta din prenumeration gör du det via länken i slutet av nyhetsbrevet som du fick i ditt senaste nyhetsbrev. Om du vill ändra den e-postadress som nyhetsbrevet kommer till: avsluta prenumerationen på länken i det gamla nyhetsbrevet. Efter detta, prenumerera på nyhetsbrevet med en ny e-postadress på http://www.ifolor.se/nyhetsbrev.

Hur kan jag ta bort alla kunduppgifter?

Ta kontakt med dataskyddsombudsman hos ifolor: dataskyddsombudsman@ifolor.se.

Hur länge sparas min order hos ifolor?

Beställningar finns kvar i vårt system i 30 dagar efter att de har blivit framställda.

Kan jag avbeställa min order?

Det är inte möjligt att avbeställa eller ändra något i en order efter att den har bekräftats, eftersom kontraktet gäller varor som framställs eller modifieras enligt kundens krav för att passa personliga behov.

Order och leverans

Hur lång är leveranstiden?

Du kan kolla leveranstider här »

Kan jag göra ändringar i en redan placerad order?

Det är inte möjligt att avbeställa eller ändra något i en order efter att den har bekräftats, eftersom kontraktet gäller varor som framställs eller modifieras enligt kundens krav för att passa personliga behov.

Kan jag göra en tilläggsbeställning av en order jag redan placerat?

Då produkterna i din order framställts får du en leveransbekräftelse per epost som innehåller en länk till tilläggsbeställning.

Du kan skicka bekräftelsen med länken vidare till dina kompisar som kan beställa tilläggsexemplar av produkten inom 30 dagar. (Gäller ej fotografier.)

Alla orders sparas hos oss i 30 dagar från det att det framställts. Du kommer väl ihåg att be om lov då du placerar en order med produkter som gjorts av en annan person.

Hur får jag orderbekräftelsen?

Bekräftelsen skickas till den epostadress du angivit i ordern. Om du inte får en bekräftelse rekommenderar vi att du kollar i skräpkorgen eller under kategorin "Erbjudanden".

Varför får jag min order i många olika paket?

Produkter i samma order kan skickas i olika försändelser då vår produktion är långt automatiserad för att vi ska kunna hålla lovade leveranstider. Produkterna framställs på olika produktionslinjer vid olika tidpunkter.

Hur kommer fraktkostnaderna till?

Fraktkostnaderna stiger trappstegsvis enligt beställda produkter. De inkluderar frakt, packning samt material. Vi kan inte slå samman orders som placerats med olika orderkanaler eller vid olika tidpunkter pga vårt automatiserade system. 

Kan jag sammanslå två olika beställningar?

Du kan dessvärre inte sammanslå dem.

Kan jag placera en order utan att registrera mig?

Javisst kan du det. Men med logg in-tjänsten har du möjligheten att spara och fortsätta med att designa en produkt senare. Obs! Vi sparar produkterna under Mina produkter i 90 dagar.

Kan jag beställa leverans direkt till en annan mottagare?

Javisst kan du det. Då du placerar din order kan du välja annan leveransadress. Då levereras produkterna direkt till mottagaren. Om du valt faktura som betalsätt, får du den till din epostadress.

Kan jag byta leveransadress till en order jag redan placerat?

Vänligen kontakta vår kundtjänst.

Vem sköter leveransen av min order?

Vi levererar våra produkter via Bring. Alla försändelser levereras som paket. Du får ett ankomstavi som textmeddelande till din mobil, e-post eller per brev till mottagarens adress. Fakturan levereras per email.

Kan jag inverka på leveranstiden?

Alla orders tillverkas i inkomstorder och i stora partier, så tyvärr kan vi inte påverka produktionstiden för en enskild order.

Hur levereras produkterna?

Alla försändelser levereras som paket. Du får ett ankomstavi som textmeddelande till din mobil, e-post eller per brev till mottagarens adress. Fakturan levereras per email. För en order som delats upp i flera försändelser finns fraktavgiften endast i en faktura.

Betalsätt

Vilka betalsätt kan jag använda?

Du kan betala med betalkort eller faktura. Fakturan levereras via e-post. Om ordern har en annan leveransadress får den som placerat ordern fakturan till sin epostadress.

Ser jag momsen på min faktura?

Javisst ser du det.

Ser jag FO-nummern på min faktura?

Ja det ser du.

Jag har betalat faktura flera gånger, vad skall jag göra?

Om du har frågor angående din faktura, ta kontakt med vår kundtjänst. 

Var hittar jag fakturan?

Fakturan levereras per email. Du kan också göra en e-faktura i din egen bank. Om du har frågor angående din faktura, ta kontakt med vår kundtjänst.

Varför får jag påminnelse om fakturan via epost?

Om vi inte har fått betalning för den ursprungliga fakturan som skickats separat per epost, skickar vi den första betalningspåminnelsen till den e -postadress som anges i ordern.

Erbjudanden och rabattkoder

Så här använder du en kod då du placerar en order

Online: Aktivera förmånen genom att fylla i koden under steg 3 (Sammandrag) i fältet Kampanj-kod efter att du valt betalsätt. 

Designer-programmet: Aktivera förmånen genom att fylla i koden under steg 3 i fältet Kampanj-kod. 

ifolor-appen: Aktivera förmånen genom att fylla i koden under steg 3 (Sammandrag) i fältet Kampanj-kod efter att du valt betalsätt.

Kan jag kombinera olika erbjudanden?

Tyvärr kan du inte kombinera olika erbjudanden och rabattkoder.

Jag vill använda min rabattkod men ordersystemet föreslår ett annat pris.

Om vi har ett bättre erbjudande på webben än vad din rabttkod föreslår, får du alltid produkten till förmånligaste priset.

Kan jag använda både presenkort och rabattkod i samma order?

Javisst kan du det när du beställer online. Ange din presentkortskod först och först efter det rabattkoden. Presentkortet kan användas i flera omgångar. Det återstående värdet från presentkortet sparas i ditt kundkonto och du kan använda värdet i samband med din nästa order när du väljer faktura som betalsätt. Du ser inte presentkortets värde i orderskedet, endast på fakturan.

Varför fungerar rabattkoden inte?

Vänligen kolla att din rabattkod gäller ännu och att villkoren för just din rabattkod gäller. Ta kontakt med kundtjänsten och meddela rabattkod, produkt och mängd, om den ändå inte fungerar.

Erbjudandet gäller inte längre, kan jag ändå beställa till reapris?

Våra erbjudanden gäller en viss tid och kan inte läggas till i efterhand.

Nöjdhetsgaranti

Jag fick en felaktig produkt, vad kan jag göra?

Vi erbjuder nöjdhetsgaranti för alla ifolors produkter. Om det finns ett design- eller tillverkningsfel i den produkt du har beställt, eller om den skadas under transporten, kommer du att få en ersättningsprodukt av samma kvalitet.

Det finns dock vissa situationer där nöjdhetsgarantin inte gäller:

  • En dubbelorder som gjorts av misstag 
  • Du har beställt fel design eller storlek på produkten 
  • Du har beställt fel produkt och/eller den har fel egenskaper, t.ex. fotoboken du beställt blev med spiralbindning. 
  • Ett specialerbjudande, en rabattkod eller en kupong har redan använts.

Vi rekommenderar även användning av förhandsgranskning. 

Feedback

Var kan jag ge feedback?

Din feedback är vikigt för oss. Vår kundtjänst är öppen vardagar 8 - 16.

Finns ifolor i sociala medier?

Du hittar oss på Facebook, Instagram och YouTube.

Var finns ifolor?

Ifolor finns i Vanda i Finland.

Tekniska problem

Jag fick ett felmeddelande när jag laddade upp digitala bilder. Vad skall jag göra?

Vi rekommenderar att du rensar cacheminnet. Om detta inte hjälper rekommenderar vi att du byter webbläsare. Fotografier kan du framkalla per session och bilderna kan inte sparas. Om en eller två timmar har gått kan du beställa de nedladdade bilderna. Bilderna finns kvar i webbplatsen minne i några timmar.

ifolor Designer-programmet har fastnat, vad skall jag göra?

Om programmet inte släpper dig vidare kommer programmet att ge dig ett felmeddelande. Om du inte kan gå vidare i programmet, kopiera felmeddelandet och kontakta vår kundtjänst.

Vad betyder bildkorrigering?

Vi använder oss av automatisk bildkorrigering som analyserar varje bild och gör nödvändiga korrigeringar. Varje bild får en anpassad korrigering. Det påverkar t.ex. skärpan, kontrasten, ljusstyrkan och färgbalansen. Detta säkerställer högsta möjliga kvalitetsresultat. Du kan inaktivera bildkorrigeringen om du så vill.

Hur placerar jag bilder?

Placera och beskär bilderna i bildplatsen så att alla viktiga element i bilden är synliga, till exempel människors ansikten, ett husdjurs svans och så vidare.

Vad är den rekommenderade minsta upplösningen för bildfiler?

Den rekommenderade minsta upplösningen för fotografier är:

  • 10 och 11-format: Cirka 1024 x 768 pixlar
  • 13 och 20-format: Cirka 1600 x 1200 pixlar
  • För bildprodukter: Cirka 1600 x 1200 pixlar
  • Ca 3000x4000 pixlar i större kort 

Orderprogrammen varnar om upplösningen inte är tillräcklig för den valda storleken/produkten.